Úvodná strana > Riziko nových a jazdených pneumatík na jednom aute

Riziko nových a jazdených pneumatík na jednom aute

Dať dopredu nové pneumatiky a dozadu jazdené predstavuje riziko. Doteraz sme mali zaužívané, a aj viacerí odborníci a pneuservisy nám doporučovali, v prípade kúpy len 2 nových pneumatík tieto použiť na prednú nápravu a ojazdené dať dozadu. Aj vo väčšine článkov na rôznych internetových portáloch sa stretnete s touto "zaručenou" radou. Dokonca mnoho profesionálnych automobilových pretekárov je zástancom tejto rady. Ale podľa výrobcov pneumatík a dokonca aj podľa testov, to predstavuje veľké riziko a nové pneumatiky patria jednoznačne na zadnú náparavy. Alebo sa odborníci, ktorí sa venujú niekoľko desiatok rokov vývoju, výskumu, výrobe a testovaniu mýlia?


Stanovisko výrobcu Michelin:

"Pre dosiahnutie optimálneho výkonu vozidla sa odporúča, aby boli všetky pneumatiky vymenené naraz. Keď sa vymieňajú len dve pneumatiky, pre dosiahnutie optimálneho výkonu vozidla treba obe novšie nainštalovať na zadnú nápravu bez ohľadu na typ pohonu vozidla. Nové pneumatiky s hlbším dezénom na zadnej náprave pomôžu vyhnúť sa strate stability na mokrom povrchu a budú poskytovať lepšiu priľnavosť za mokra a efektívnejšie odvádzať vodu, čo pomáha oddialiť nástup aquaplaningu."

Stanovisko výrobcu Goodyear:

"Keď sú použité na tom istom vozidle pneumatiky radiálne aj diagonálne, radiálne musia byť vždy umiestnené na zadnej náprave. Nikdy nemiešajte radiálne a diagonálne pneumatiky na tej istej náprave. Keď si vyberiete pár pneumatík na výmenu, s rovnakou konštrukciou a veľkosťou, ako boli pôvodné pneumatiky na vozidle, odporúčame ich nasadiť na zadnú nápravu. Ak zakúpite jednu novú pneumatiku, umiestnite ju na zadnú nápravu s pneumatikou, ktorá má zo zvyšných troch najhlbší dezén."


Test rakúskeho autoklubu ÖAMTC z roku 2010 zistil, že auto obuté na prednej náprave novými pneumatikami a na zadnej opotrebovanými môže ľahko dostať nebezpečný šmyk.

Ak má auto nové alebo málo jazdené obutie na prednej náprave a horšie pneumatiky vzadu, teda tak ako väčšina vodičov s mixom rôzne opotrebovaných pneumatík, hrozí pri kritickom manévri, že auto dostane nebezpečný šmyk. V takom prípade nepomôže dokonca ani ESP. Pri testoch sa nevhodne obuté autá správali normálne dovtedy, kým sa auto pri vyhýbacom manévri dostalo po istú hranicu. Potom sa zrazu stalo úplne neovládateľné. V reálnom stave sa potom dá ťažko zabrániť kolízii s autom v protismere, alebo zídení z cesty do poľa, či do stromu. Riziko je veľmi veľké najmä na mokrej vozovke.

Testované plášte rovnakej značky mali pritom rozdiel v hĺbke dezénu len dva až tri milimetre. Jeden pár bol celkom nový. Keď ten istý test urobili pri opačnej kombinácii, teda lepšie kusy zamierili dozadu a horšie dopredu, nebola ani takáto jazda bez rizík. Hlavne sa predĺžila brzdná dráha a hrozil aquaplaning. No riziko straty stability v predchádzajúcej kombinácii s lepšími pneumatikami vpredu bolo oproti týmto faktorom oveľa väčšie. Preto aj verdikt rakúskeho autoklubu ÖAMTC je jasný: lepšie (nové) pneumatiky dajte dozadu!

Najlepšie riešenie sú štyri rovnaké plášte. Test autoklubu potvrdil, že najlepším riešením je používať 4 rovnako, alebo podobne opotrebované pneumatík. Riziko zlého správania auta vtedy totiž výrazne klesá. Preto platí, že treba pneumatiky striedať z prednej nápravy na zadnú a naopak minimálne po roku tak, aby sa hĺbka dezénu líšila čo najmenej. 

© Pneudom 2015
0948 633 595 | 0948 633 596
obchod@pneudom.sk